Blachotrapez: Jako świadomy pracodawca wiemy, że inwestycja w ludzi jest najlepsza z możliwych

Rozmowa z Rafałem Michalskim, Prezesem Grupy Karitałowej Blachotrapez.

Główny polski producent pokryć dachowych i elewacyjnych to również firma dbająca o swoich pracowników i społecznie odpowiedzialna. Blachotrapez wspiera rozwój swoich pracowników oraz aktywnie pomaga lokalnej społeczności m.in. w inicjatywach prosportowych, zwłaszcza dotyczących niedużych okolicznych klubów. To zdecydowanie „Firma, w której chce się być”.

Na początek może trochę historii, kiedy powstała spółka, jak się rozwijała?

Początki Blachotrapezu sięgają przełomu lat 60. oraz 70. i nierozerwalnie związane są z osobą Pana Jana Luberdy. Dziś na rynku jesteśmy już 50 lat, a Blachotrapez to lider branży budowlanej w Polsce. Jako pierwsi w Polsce nawiązaliśmy współpracę z renomowaną europejską hutą Thyssenkrupp Steel Europe AG i jesteśmy wyłącznym dystrybutorem produktu tego międzynarodowego lidera. Wieloletnie partnerstwo to efekt wzajemnego zaufania w myśl najwyższej, jakości. Obecnie posiadamy 6 technologicznie zaawansowanych hal produkcyjnych. Jest to efekt badań ekspertów i wielomilionowych strategicznych inwestycji firmy. Powołanie niezależnego zarządu przez Panią Renatę Skawską-córkę założyciela, spowodowało, że spółka zaczęła osiągać ponadprzeciętne wyniki. Zdecydowanie była to decyzja, która pozwoliła Blachotrapez wejść w zupełnie nową erę rozwoju.

Czym zajmuje się Blachotrapez? Jakie ma sztandarowe produkty, usługi?

Blachotrapez, to w tej chwili, najszybciej rozwijający się producent pokryć dachowych i elewacyjnych w Polsce. W branży jesteśmy znani z tego, że co roku prezentujemy kilka nowości produktowych na najwyższym poziomie. Dzięki połączeniu podejścia proklienckiego z wysoką jakością i zaawansowaną technologią wyznaczamy kierunek branży i nadajemy ton w kreowaniu trendów Od zawsze jest to nasz priorytet i stanowi element wyjściowy do dalszych projektów.

Od kiedy grupa kapitałowa Blachotrapez tak mocno zdynamizowała swój rozwój?

Można powiedzieć, że Blachotrapez utrzymuje rewolucyjne tempo od niemal 7 lat, a w ostatnich dwóch latach rozwój jeszcze nabrał dynamiki, bowiem w roku 2019 powstała marka KROP, a już w 2020 - Solid Steel, wchodzące w skład Grupy Kapitałowej Blachotrapez. Tworząc nowy asortyment produktowy, nasi specjaliści zwracają szczególną uwagę na unikatowe i innowacyjne rozwiązania. Tak jak w przypadku naszej największej prawdziwej rewolucji w postaci produktu pokrytego kruszywem skalnym – Thunder. Co ciekawe…., wychodząc naprzeciw postępującej degradacji środowiskowej, szczególną uwagę poświęciliśmy również trzeciemu co do wielkość źródłowi energii odnawialnej, czyli słońcu. Oferta firmy została poszerzona o panele fotowoltaiczne marki AVIA Solar. Rewolucyjną usługą stanowiącą kolejny krok w przyszłość marki Blachotrapez, jest Express Dach 72 h. To niesamowite, że kompletny dach można zamówić przez Internet, wystarczy wysłać zapytanie i zaprosić nas na bezpłatny pomiar.

Ile osób obecnie zatrudnia spółka?

Liczba pracowników firmy Blachotrapez stale rośnie. Inwestujemy w ludzi, dajemy im poczucie bezpieczeństwa i stabilności zatrudnienia-to wszytko sprawia, iż chcą u nas pracować, czują się dobrze w firmie. Znamy wartość dobrego pracownika, dlatego sami jesteśmy Dobrym Pracodawcą. Obecnie Blachotrapez zatrudnia około tysiąc pracowników biurowych i produkcyjnych.

A jaka jest społeczność zatrudniona w państwa firmie? Czy pracownicy się integrują? Czy są organizowane jakieś wspólne inicjatywy, spotkania, wyjazdy, udziały w turniejach czy też w akcjach charytatywnych?

Społeczność lokalna jest dla nas niezwykle istotnym interesariuszem, dlatego stanowią znaczący procent społeczności firmy. Co warto zaznaczyć, sięgamy także szerzej... Nasi pracownicy pochodzą z różnych najdalszych zakątków Polski. Każdy pracownik jest inny, a przez to na swój sposób wyjątkowy. Jednak to, co nas łączy to pasja i pełne zaangażowanie do tego, co robimy. Stawiamy sobie bardzo jasno określone cele, które potem realizujemy. Na ogół polityka pracownicza firmy Blachotrapez na wielu poziomach nosi znamiona koncepcji CSR (Społeczna Odpowiedzialność Biznesu). Najbardziej widocznym jej przejawem jest działalność charytatywna i sponsoring. Dla pracowników organizowane są specjalistyczne szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne, spotkania oraz wyjazdy integracyjne, a także rodzinne pikniki – zresztą cieszące się sporym zainteresowaniem.

Czy Pana zdaniem pracownicy stanowią zwartą i jednolitą grupę?

Jesteśmy firmą, która w zasadzie wszystko robi w zwartym „systemie”. Czasem mam wrażenie, że to, nad czym duże korporacje pracują latami u nas nastąpiło automatycznie. Wprowadzenie zewnętrznego systemu zarządzania i strategiczne rozłożenie kompetencji sprawiło, że dziś Blachotrapez to faktycznie zwarta i jednolita grupa. Jasny przekaz informacji, wgląd do dokładnie opisanych i opomiarowanych procesów oraz skrupulatna agregacja i prezentacja bardziej złożonych informacji, pozwalają na sprawną komunikację w firmie. Tak wypracowane podejście sprawia, iż nawet w dobie, kiedy istnieją liczne ograniczenia nasz system się sprawdza.

Czy firma daje możliwość rozwoju osobistego swoim pracownikom – szkolenia itp.?

Jako świadomy pracodawca dbam o uniwersalną, ponadczasową bazę. W firmie Blachotrapez zapewniamy bardzo dobre warunki z gwarancją zatrudnienia. Umożliwiamy rozwój i naukę. Organizujemy oraz pokrywamy koszty specjalistycznych szkoleń. To ważne, by poszerzać horyzonty swoich pracowników. Inwestycja w ludzi jest najlepszą z możliwych. Troszczymy się o atmosferę pracy, ale nie wynosimy obowiązków zawodowych ponad życie prywatne. Jesteśmy profesjonalistami, ale też ludźmi.

Czy w firmie pracuje dużo osób z większym stażem?

Dołączyłem do firmy, jako Prezes Grupy Kapitałowej Blachotrapez 7 lat temu. Wydawałoby się, że to szmat czasu. Jednak Blachotrapez to miejsce, gdzie pracują najbardziej wierni pracownicy-co potwierdzają liczby. Dwadzieścia cztery osoby ze stażem powyżej 20 lat oraz równie dużo z 30-letnim stażem pracy – naprawdę robi to wrażenie. To również dowód na to, iż Blachotrapez to nie tylko dachy, ale i firma wielu pokoleń.

Jak szukacie nowych pracowników?

Mówiąc całkiem szczerze, jeśli jesteś dobrym pracodawcą, stosujesz uczciwe praktyki. To nie ty szukasz pracowników, to oni znajdują cię. Ludzie chcą pracować w Blachotrapez, wiążą z nią przyszłość i są wierni firmie. To powód do dumy i motywacja do ciągłego doskonalenia.

W jaki sposób firma i pracownicy uczestniczą w działaniach CSR?

Firma Blachotrapez w dużym stopniu angażuje się w życie mieszkańców regionu Małopolski. Skupienie na celach biznesowych nie przeszkadza nam w dostrzeżeniu potrzeb najbliższego otoczenia. Nasi pracownicy to prawdziwi wolontariusze, aktywnie uczestniczą w akcjach charytatywnych. My, jako firma wspieramy lokalne kluby sportowe i młodych zawodników. To ważne, by podążać za wartościami, jakie daje nam sport, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. W czasie pandemii w najtrudniejszej sytuacji byli mali i średni przedsiębiorcy, tacy jak firmy dekarskie. W kwietniu przekazaliśmy 15 tys. maseczek ochronnych, które dekarze mogli odebrać bezpłatnie we wszystkich krajowych oddziałach sprzedaży. Wsparliśmy także lokalne placówki służby zdrowia w Rabce-Zdroju. Dla oddziału terenowego Instytutu Gruźlicy i Chorób Płuc zakupiliśmy pompy strzykawkowe oraz objętościowe, przekazaliśmy również darowiznę w wysokości 200 tys. złotych dla Szpitala Miejskiego.

Blachotrapez znany jest z tego, że aktywnie wspiera sportowców. Proszę nam o tym opowiedzieć.

Przede wszystkim wspieramy działalność lokalnych klubów sportowych oraz realizację misji wychowywania młodzieży w duchu rywalizacji fair play. Wspólnie z Klubem Sportowym Wierchy Rabka-Zdrój rozbudzamy wśród małych dzieci pasję do sportu. Wspieramy młode talenty. Przekazaliśmy niezbędne środki do modernizacji i wyposażenia klubu. A co istotne... Już od września, zarówno dziewczynki, jak i chłopcy powyżej 4 roku życia mogą trenować całkowicie za darmo pod okiem wykwalifikowanej kadry. Wszystkie opłaty w ramach sponsoringu drużyny z Rabki- Zdroju pokrywa Blachotrapez. Ponadto posiadamy sponsorską umowę z kickbokserem Bartłomiejem Domalikiem, członkiem Kadry Narodowej w Kickboxingu i reprezentantem Jarosz Fight Club. Jak również jesteśmy oficjalnym sponsorem Reprezentacji Polski w Skokach Narciarskich. Cała społeczność Blachotrapez mocno kibicuje młodym sportowcom oraz promuje wartości, jakie niesie ze sobą aktywny styl życia. Dążenie do doskonałości oraz samozaparcie są niezwykle ważne i stanowią codzienność pracy firmy. Co więcej, wielu pracowników Blachotrapez jest aktywnych sportowo także w czasie wolnym. Na porządku dziennym są takie sporty jak bieganie, jazda rowerami szosowymi lub MTB. Mamy także piękne i malownicze położenie u stóp Gorców, blisko do Tatr i Beskidów, dzięki czemu popularna jest turystyka górska, jak i jazda na nartach czy desce.

Czy w firmie funkcjonują dodatkowe świadczenia dla pracowników?

To oczywiste! Jesteśmy firmą, która dba o swoich pracowników. Świadczenia lekarskie, ubezpieczenia na życie, samochody i telefony służbowe, elastyczny czas pracy to tylko kilka z wielu dodatkowych korzyści, na jakie mogą liczyć nasi pracownicy.

Czy możemy liczyć na kolejne nowości, innowacje na półkach produktowych spółki Blachotrapez?

Pozwolę sobie zacytować klasyka, jakim jest Henry Ford, „Firmy, które rosną dzięki rozwojowi i ulepszeniom, nie zginą. Ale kiedy firma przestaje być twórcza, kiedy uważa, że osiągnęła doskonałość i teraz musi tylko produkować – już po niej”. My w Blachotrapez znamy tę zasadę i nie zatrzymujemy się. Nasi eksperci nieustannie pracują nad nowymi rozwiązaniami i innowacjami, które jeszcze nie raz zaskoczą rynek branży budowlanej.

Jak Pan widzi dalszy rozwój Blachotrapezu. Spółka rozwija się bardzo dynamicznie, trafiła już na listę 500 Rzeczpospolitej, czy myślą może Państwo np. o giełdzie, nowych rynkach zbytu, rozszerzeniu działalności lub akwizycji?

Dynamiczny rozwój firmy to efekt długofalowej strategii rozwoju. Stawiamy sobie bardzo jasno określone cele, które potem realizujemy. To podejście pozwoliło nam osiągnąć miażdżącą przewagę technologiczną. Jesteśmy na rynku już 50 lat. Naszą ambicją jest kolejne pół wieku, a może i więcej. Portfolio marki Blachotrapez ciągle się powiększa, a ekspansja to nieodłączny element strategii rozwoju firmy.

Bardzo dziękuję za rozmowę.

Również dziękuję.

Opracowanie, redakcja.

Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji.