Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego?


Cenione za komfort „cichej” jazdy, niską awaryjność i bezpieczeństwo użytkowania budzą jednak spore wątpliwości dotyczące czasu ładowania.



Z każdym rokiem w Polsce przybywa samochodów elektrycznych, które są ekologicznym i ekonomicznym środkiem transportu. Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego? Gdzie możemy najłatwiej i najszybciej naładować tzw. „elektryka”? Jak zmniejszyć czas i koszt ładowania auta tego typu? Podpowiadamy. Samochody elektryczne stają się coraz częstszym wyborem kierowców. Liczba „elektryków” zarejestrowanych w Polsce wyniosła w II kwartale 2022 r. 44,6 tysiąca. Za zakupem „elektryka” przemawiają przede wszystkim względy ekologiczne - auta tego typu nie emitują spalin, które przyczyniają się do zmian klimatycznych. Nie bez znaczenia są również aspekty ekonomiczne.


Samochody elektryczne coraz popularniejsze - a co z ich ładowaniem?

Wysoką cenę zakupu auta napędzanego silnikiem elektrycznym można pokryć częściowo z dotacji, tańsze jest serwisowanie pojazdów, a koszt przejechania 100 km przy ładowaniu tego typu samochodu wynosi średnio kilkanaście złotych. Zwolennicy aut elektrycznych zwracają również uwagę na możliwość poruszania się pasem zarezerwowanym dla autobusów i bezpłatne parkowanie w centrach miast. Wiele osób nadal obawia się jednak przesiadki z klasycznego silnika na napęd elektryczny. Ich wątpliwości dotyczą przede wszystkim tego, jaki jest czas ładowania samochodu elektrycznego. Odpowiedź na to pytanie przedstawiamy w poniższym artykule.


Ładowanie samochodu elektrycznego - dostępne sposoby

Istnieje kilka sposobów ładowania samochodów elektrycznych. W poniższym artykule przyjrzymy się trzem najpopularniejszym z nich. Każdy z nich ma zarówno swoje wady, jak i zalety, a jednocześnie pozwala na naładowanie tego samego akumulatora w nieco innym czasie.

Właściciele samochodów z napędem elektrycznym mają do swojej dyspozycji:

  • szybkie stacje ładowania (DC) ‒ wykorzystujące prąd stały, którego moc może wynosić do aż 350 kW, oferują szybkie ładowanie samochodów elektrycznych. W Polsce, ze względu na koszty utrzymania, specjalistyczne stacje tego typu znajdziemy na wybranych stacjach paliw. Z uwagi na dużą ilość energii, którą zużywają szybkie stacje ładowanie, konieczne jest zainstalowanie specjalnego transformatora umożliwiającego im działanie. Jeśli wyruszamy w dłuższą trasę, opłacalną opcją jest korzystanie z ładowarek ogólnodostępnych, instalowanych na przykład w galeriach handlowych, na publicznych parkingach, przy hotelach, restauracjach i wielu innych lokalizacjach.
  • ładowanie z gniazdka (AC) ‒ ładowanie samochodu elektrycznego odbywa się przede wszystkim w domu, z tradycyjnego gniazdka, w którym płynie prąd zmienny. Należy przy tym pamiętać, że napięcie gniazdek wynosi zwykle 230V, a natężenie 16A ‒ nie będzie to więc najefektywniejsze ładowanie. W trakcie ładowania baterii podpiętej pod zwykłe gniazdko uzyskać możemy moc ładowania na poziomie 2,2-3 kW. W związku z tym samo ładowanie elektryka może potrwać nawet kilkanaście lub kilkadziesiąt godzin, w zależności od pojemności jego akumulatora.
  • wallbox w domu (AC) ‒ ostatnia opcja to łatwa w montażu i wysoce wydajna ładowarka naścienna wykorzystująca prąd zmienny z domowych gniazdek. Zaletą tej opcji jest to, że tego typu ładowarka oferuje moc ładowania na poziomie od 3,7 do nawet 22 kW. Do instalacji wallboxa zwykle niezbędne jest doprowadzenie „trzeciej fazy”, czyli instalacji gwarantującej prąd o napięciu 400 V. Wallbox pozwala dzięki temu na szybsze naładowanie auta elektrycznego. Czas ten jest nawet 3-krotnie krótszy niż w przypadku klasycznego gniazdka 230 V. Zaletą domowych stacji ładowania jest także to, że możliwe jest ich połączenie z fotowoltaiką, dzięki temu jeżdżenie autem elektrycznym jest praktycznie darmowe.

Podsumowując, najkrótszy, wynoszący do około godziny, czas ładowania samochodu elektrycznego możemy osiągnąć na stacjach szybkiego ładowania. Szybkie stacje ładowania mogą zapewnić nam w tak krótkim czasie zasięg pozwalający na przejechanie 100-150 km. Najdłużej zajmuje z kolei ładowanie akumulatora z użyciem tradycyjnego gniazdka 230 ‒ od kilku godzin do nawet doby. Zamontowany w domu wallbox pozwoli nam na naładowanie elektryka w przeciągu kilku godzin.


Czas ładowania samochodu elektrycznego - od czego zależy?

Czas ładowania samochodu elektrycznego uzależniony jest od wielu czynników. Z tego powodu nie możemy jednoznacznie wskazać jednej wartości dla wszystkich pojazdów poruszających się z zielonymi tablicami.

Na to, ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego, wpływ mają przede wszystkim:

  • rodzaj prądu ‒ tak jak wspomnieliśmy wcześniej, od jego napięcia oraz natężania w dużej mierze zależeć będzie czas, jaki przeznaczyć trzeba będzie na ładowanie samochodu elektrycznego;
  • pojemność akumulatora ‒ im będzie on większy, tym czas ładowania dłuższy, tym samym na jednym ładowaniu przejdziemy większy dystans. Z kolei niewielkie akumulatory, pozwalające na przejechanie kilkudziesięciu kilometrów, ładują się o wiele krócej. W przypadku w pełni elektrycznych samochodów zastosowane w nich akumulatory mają najczęściej pojemność od 28 kWh do 100 kWh. Auta hybrydowe wyposażone są natomiast w baterie o pojemności zaledwie od 7 kWh do 13 kWh;
  • stan naładowania baterii ‒ jeśli stan naładowania akumulatorów w aucie wynosi 60% lub 70%, to naładujemy je do pełna w krótszym czasie, niż gdyby stan naładowania akumulatorów wynosił np. 10 lub 20%;
  • rodzaj samochodu - jeśli nasz elektryk obsługuje wyłącznie ładowarki o mocy 7 kWh, to nie będziemy mogli użyć do niego ładowarki o większej mocy np. 22 kWh, żeby przyspieszyć ładowanie,
  • warunki pogodowe ‒ to, ile ładuje się samochód elektryczny, zależy również od pogody. Ładowanie przebiega najsprawniej w temperaturze od 20 do 25°C. Przy znacznym wzroście lub spadku temperatury ładowanie będzie trwało nieco dłużej. Niższa temperatura oznacza też mniejszy zasięg auta.

Jak często należy ładować samochód elektryczny?

Wiemy już, w jaki sposób i jak długo ładuje się samochód elektryczny. A co z częstotliwością ładowania? Konieczność powtarzania tej czynności zależeć będzie od rodzaju samochodu i sposobu jego eksploatacji. Możemy jednak przyjąć, że samochody w pełni elektryczne o zasięgu 200-300 km wymagają ładowania zaledwie raz na tydzień. Z kolei hybrydy typu plug-in trzeba ładować codziennie, najlepiej przez noc. Co oczywiste, im więcej i dalej będziemy jeździć samochodem, tym częściej będziemy musieli ładować jego akumulator. Aby zachować dobrą kondycję akumulatora, a jednocześnie zapewnić sobie dobry zasięg elektryka, należy pamiętać o jego regularnym ładowaniu.