Naciąganie sprężyny w bramie garażowej – czyli jak poprawić jej pracę i wydajność?

Niestety nawet najsolidniej zamontowany i przystosowany do intensywnej pracy sprzęt, z czasem w wyniku codziennej eksploatacji traci na swojej jakości.

W przypadku bramy garażowej może się to objawiać specyficznymi trzaskami podczas otwierania i zamykania, obluzowaniem naciągu, czy też niepełnym zamykaniem wrót.

  • Jak radzić sobie w takich przypadkach?
  • Czy istnieje sposób na korektę naciągu i jakich błędów nie popełniać?



Sprężyna w bramie garażowej – czy można i czy warto regulować ją samemu?

Przede wszystkim, zanim zdecydujemy się na samodzielną kalibrację, warto upewnić się, że wiemy dokładnie, co jest wadą, lub problemem generującym nieprawidłową pracę urządzenia. Wprawdzie większość podstawowych czynności poprawiających jakość pracy bramy garażowej jesteśmy w stanie wykonać samodzielnie.

Wystarczy użyć do tego podstawowych narzędzi. Trzeba jednak pamiętać, że niektóre bramy posiadają delikatniejsze i znacznie bardziej złożone mechanizmy. Dlatego ich korekta czy naprawa powinna odbyć się pod okiem wykwalifikowanego fachowca, znającego specyfikację danego mechanizmu.

Zanim sięgniemy po narzędzia

Nim zdecydujemy się na rozkręcenie jakiegokolwiek elementu, ingerencję w jego ustawienia oraz kalibrację mechanizmu, warto sprawdzić, czy problemem nieprawidłowej pracy bramy garażowej, przykładowo powodem może być jej błędne zaprogramowanie. W przypadku gdy program w pamięci posiada przypisaną zbyt długą trasę dla bramy garażowej, wrota mogą się odbijać od podłogi czy sufitu lub też nie domykać. W takich przypadka wystarczy jedynie ponownie zaprogramować trasę, a brama powinna działać bez zarzutu.

Mimo że programowanie urządzeń jest czynnością stosunkowo prostą i intuicyjną, zawsze warto zapoznać się z filmami instruktażowymi, dostępnymi najczęściej na stronie każdego producenta lub też dołączonymi do zakupu. Poprawna konfiguracja pracy bramy powinna zacząć się od prawidłowej pozycji startowej, a następnie opierać się na sekwencji przycisków pozwalających mechanizmowi na zapamiętanie konkretnej odległości trasy i czasu niezbędnego na jej pokonanie. Konfiguracje mogą się nieco różnić w zależności od instrukcji danego producenta.

Jak naciągnąć sprężynę w bramie segmentowej

Jeśli wykluczymy już wszystkie inne możliwości, a brama garażowa, uchylna lub segmentowa w dalszym ciągu nie zamyka się poprawnie, może to oznaczać, że konieczna jest kalibracja poziomu skręcenia sprężyny. Na szczęście zarówno weryfikacja, jak i sam proces jest niezwykle prosty i wymaga przede wszystkim umiejętnego odczytania danych, znajdujących się na tabliczce znamionowej, zamontowanej obok bramy.

Dzięki niej możemy dowiedzieć się, jaka jest prawidłowa ilość skrętów dla danej bramy i porównać ją z ilością oznaczeń na sprężynie. W przypadku niewłaściwego naciągu sprężyny konieczne jest jej ponowne ustawienie, naciągnięcie lub poluzowanie w zależności od potrzeb. W tym celu niezbędny będzie prawidłowy klucz do przytrzymania śruby oraz pręt, za pomocą którego możliwe będzie jej naciągnięcie. Mimo iż czynność nie jest zbyt skomplikowana i nie wymaga od nas większej wiedzy technicznej, jest stosunkowo niebezpieczna i warto wykonywać ją, zachowując szczególną uwagę.

Naciąganie sprężyny w bramie garażowej – co jeszcze powinieneś wiedzieć?

Popularną przyczyną nieprawidłowej pracy bramy garażowej może okazać się również zły lub nierówny montaż profili do ściany. Warto sprawdzić, czy znajdują się one na tej samej wysokości i czy na trasie bramy nie ma żadnej przeszkody, utrudniającej jej pracę. Równie częstym i bagatelizowanym problemem, może okazać się poluzowanie śrubki odpowiedzialnej za utrzymanie prowadnicy, a tym samym zmiana jej pozycji.