Jak założyć dziennik budowy?
Jak założyć dziennik budowy?
Dziennik budowy to dokument, który zawiera informacje o przebiegu prac budowlanych i stanowi podstawę do nadzoru nad inwestycją. Dziennik budowy jest obowiązkowy dla wszystkich robót budowlanych wymagających pozwolenia na budowę lub zgłoszenia. Dziennik budowy powinien być założony przed rozpoczęciem prac i prowadzony przez kierownika budowy lub inspektora nadzoru.
Jak założyć dziennik budowy? Oto kilka kroków, które należy wykonać:
- Wybrać odpowiedni rodzaj dziennika budowy. Istnieją dwa rodzaje dzienników budowy: papierowy i elektroniczny. Dziennik papierowy jest tradycyjną formą dokumentacji, która wymaga podpisywania i pieczętowania każdej strony przez osoby uprawnione. Dziennik elektroniczny jest nowoczesną formą dokumentacji, która umożliwia wprowadzanie danych przez internet i przechowywanie ich w chmurze. Dziennik elektroniczny ma wiele zalet, takich jak łatwość dostępu, aktualizacji i archiwizacji, a także mniejsze ryzyko utraty lub zniszczenia danych. Jednak dziennik elektroniczny wymaga spełnienia pewnych warunków technicznych i prawnych, takich jak posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego i zgody wszystkich stron na prowadzenie dziennika w tej formie.
- Zgłosić założenie dziennika budowy do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej.
Zgłoszenie to powinno zawierać dane inwestora, kierownika budowy, inspektora nadzoru, projektanta i wykonawcy robót, a także numer pozwolenia na budowę lub zgłoszenia oraz adres inwestycji. Zgłoszenie to powinno być złożone przed rozpoczęciem prac budowlanych lub w ciągu 7 dni od ich rozpoczęcia.
- Wypełnić pierwszą stronę dziennika budowy.
Pierwsza strona dziennika budowy powinna zawierać te same dane, co zgłoszenie założenia dziennika, a także datę założenia dziennika i numer kolejny strony. Pierwsza strona dziennika budowy powinna być podpisana przez kierownika budowy i inspektora nadzoru oraz opatrzona pieczęcią inwestora i wykonawcy robót (w przypadku dziennika papierowego) lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym (w przypadku dziennika elektronicznego).
- Prowadzić bieżącą dokumentację przebiegu prac budowlanych.
Dziennik budowy powinien zawierać wpisy dotyczące wszystkich istotnych zdarzeń i czynności związanych z realizacją inwestycji, takich jak: rozpoczęcie i zakończenie prac, zmiany w składzie ekipy budowlanej, odbiory robót, kontrole jakości, pomiary geodezyjne, awarie, wypadki, reklamacje, zmiany projektu, warunki atmosferyczne itp. Każdy wpis powinien zawierać datę, godzinę, treść, nazwisko i podpis osoby wprowadzającej wpis oraz ewentualne uwagi innych osób uprawnionych do wprowadzania wpisów. W przypadku dziennika papierowego każda strona powinna być ponumerowana i opatrzona pieczęcią inwestora i wykonawcy robót oraz podpisem kierownika budowy i inspektora nadzoru. W przypadku dziennika elektronicznego każdy wpis powinien być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym osoby wprowadzającej wpis oraz ewentualnie innych osób uprawnionych do wprowadzania wpisów.
- Zakończyć prowadzenie dziennika budowy po zakończeniu prac budowlanych.
Dziennik budowy powinien być zamknięty po zakończeniu prac budowlanych i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie lub zgłoszenia zakończenia robót. Ostatnia strona dziennika budowy powinna zawierać datę zakończenia prac, numer ostatniej strony i podpis kierownika budowy i inspektora nadzoru oraz pieczęć inwestora i wykonawcy robót (w przypadku dziennika papierowego) lub kwalifikowany podpis elektroniczny (w przypadku dziennika elektronicznego).
Dziennik budowy powinien być przechowywany przez inwestora przez okres 10 lat od zakończenia prac budowlanych i udostępniany na żądanie organom administracji architektoniczno-budowlanej lub innym osobom uprawnionym.
Pogłębiaj swoją wiedzę, czytaj poradniki
Opracowanie redakcja: (S.W)
Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji portalu www.pasywny-budynek.pl