GARO: Ładowanie samochodów elektrycznych w pytaniach i odpowiedziach

Zapraszamy do lektury najczęściej zadawanych pytań na temat ładowania samochodów elektrycznych. Znajdziesz tutaj wszystko co musisz wiedzieć w tym temacie.


Jakie są różne typy pojazdów elektrycznych?

Jeżeli systematyki dokonamy na podstawie dostępnych napędów, wyłoni nam się 5 grup pojazdów, z czego 3 grupy to pojazdy, które możemy doładowywać przy użyciu stacji ładowania

  • HEV (Hybrid Electric Vehicle) – pojazd hybrydowy bez możliwości ładowania akumulatora trakcyjnego z zewnętrznego źródła/ładowarki.
  • PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) – pojazd posiadający 2 napędy – spalinowy i elektryczny – które mogą pracować zarówno samodzielnie jak i synergicznie. PHEV-y możemy doładowywać przy użyciu stacji ładowania. Coraz więcej modeli w ramach tej grupy umożliwia ładowanie zarówno prądem przemiennym (AC) jak i stałym (DC).
  • EREV (Extended Range Electric Vehicle) – pojazd z napędem elektrycznym o zwiększonym zasięgu, poprzez zastosowanie niewielkiego silnika spalinowego pełniącego rolę generatora dla akumulatora trakcyjnego, gdy ten jest na wyczerpaniu. W Polsce, pojazdy EREV są – w myśl ustawy o elektromobilności – definiowane jako PHEV.
  • BEV (Battery Electric Vehicle) – pojazd w pełni elektryczny, którego napęd zasilany jest wyłącznie z akumulatorów trakcyjnych.
  • Pojazdy wodorowe – to również pojazdy z napędem elektrycznym ale uzyskujące energię z systemu opartego na ogniwach worowych a nie akumulatorach trakcyjnych. Pojazdy wodorowe tankujemy wodorem wyłącznie na przeznaczonych do tego celu stacjach wodorowych.

Ile trwa proces ładowania pojazdów elektrycznych?

Wszystko zależy od:

  • wielkości akumulatora trakcyjnego w danym pojeździe
  • rodzaju i mocy stacji ładowania
  • przypadku ładowania ze stacji AC – parametrów inwertera/przetwornicy zainstalowanej w danym pojeździe.

W przypadku korzystania z prądu przemiennego (AC) czas ładowania pojazdu elektrycznego zależy zarówno od stacji ładowania, jak i od samego pojazdu. Ładowanie prądem przemiennym odbywa się w tzw. trybie 3, co oznacza, że ​​istnieje komunikacja między pojazdem a ładowarką; pojazd definiuje maksymalną dopuszczalną moc ładowania, która zależy od inwertera/przetwornicy zainstalowanej w pojeździe. Ze względu na ogromne różnice powyższych parametrów, ładowanie pojazdu elektrycznego może trwać od kilkunastu minut (ładowanie z tzw. ultraszybkich stacji ładowania DC, których moc do kilkaset kW) do kilkudziesięciu godzin, przy użyciu gniazdka elektrycznego mocą 2,3kW.

Co wpływa na czas ładowania pojazdu elektrycznego?

W przypadku ładowania prądem przemiennym AC, czas ładowania zależy od mocy ładowarki, a także od mocy inwertera/przetwornicy zamontowanej w pojeździe. Moce przetwornic wahają się od 3,7kW do 43kW, z czego przeważająca większość pojazdów posiada możliwość ładowania mocą pomiędzy 3,7kW a 11kW.

Co to jest szybka ładowarka?

Tak potocznie nazywana jest ładowarka prądu stałego DC. Takie urządzenie komunikuje się i bezpośrednio doładowuje akumulatory trakcyjne pojazdu, z pominięciem inwertera/przetwornicy zamontowanej w pojeździe.

Jakiego rodzaju podłączenie elektryczne jest wymagane do zasilania stacji ładowania?

Stacje ładowania – bez względu czy są to stacje prądu przemiennego AC, czy stałego DC – zasilamy prądem przemiennym. Moc przyłącza jest uzależniona od wymaganej mocy zasilania stacji / grupy stacji ładowania i waha się od kilku kW (np. dla domowych/garażowych stacji naściennych AC) aż do megawatowych instalacji w przypadku hub-ów (grup/klastrów) stacji ładowania DC.

Jakie typy złączy i gniazd w ładowarkach i pojazdach elektrycznych?

Zgodnie z rozporządzeniem unijnym, wszystkie samochody produkowane na rynek unijny muszą być wyposażone w gniazdo Type 2 (gniazdo do ładowania prądem przemiennym). Rozporządzenie nie reguluje standardu ładowania DC, więc najpopularniejszymi złączami zarówno w Polsce jak i całej UE jest CCS (którego Type 2 stanowi integralną część) oraz japoński standard CHAdeMO.

Czy istnieje mapa pokazująca lokalizację publicznych stacji ładowania?

Zgodnie z Ustawą o elektromobilności, wszystkie ogólnodostępne stacje ładowania w Polsce muszą na bieżąco raportować zarówno swoją lokalizację jak i status: wolna / zajęta / uszkodzona na platformie EIPA (Ewidencja Infrastruktury Paliw Alternatywnych) prowadzoną przez Urząd Dozoru Technicznego.

Oprócz EIPA istnieje cały szereg prywatnych platform informujących o lokalizacjach i parametrach zainstalowanych stacji ładowania.

Ponadto, większość CPO (Charging Point Operator) posiada własną aplikację w ramach której udostępnia mapę z lokalizacjami własnej infrastruktury.

Dlaczego potrzebuję ładowarki w domu, skoro mój pojazd ma ładowarkę pokładową?

Ładowarka pokładowa ładuje akumulatory trakcyjne pojazdu ale sama musi również zostać zasilona. W tym celu konieczne jest zastosowanie zewnętrznej stacji ładowania prądu przemiennego lub użycie ładowarki ‘gniazdkowej’ podłączanej do standardowego, jednofazowego gniazdka elektrycznego (takiego, jakie używamy do podłączenia odkurzacza, suszarki do włosów czy doładowania telefonu).

Ładowanie samochodu ładowarką ‘gniazdkową’ - będącą zazwyczaj na wyposażeniu pojazdu – nie jest jednak rekomendowanym sposobem do codziennego użytku. Powodów jest kilka, m.in. niska moc ładowania (max. 3,7kW), brak komunikacji z tego typu urządzeniem, ryzyko uszkodzenia instalacji domowej. Warto zwrócić uwagę na fakt, że nasze domowe gniazdka elektryczne nie są zaprojektowane z myślą o kilkudziesięcio-godzinnym obciążeniu mocą 3,7kW.

Dedykowane ładowarki domowe mają również tę przewagę nad publicznymi punktami ładowania, że ​​są zawsze i tylko do naszej dyspozycji. Nie ma ryzyka, że ​​po przybyciu na stację ładowania okaże się, że dostępny terminal jest zepsuty lub jest aktualnie serwisowany.

Ponadto, model GARO ENTITY oferuje bezpłatną aplikację, dzięki której możemy zdalnie komunikować się i zarządzać naszą domową/garażową stacją ładowania. 

Garo - zaprasza do kontaktu